Постинг
17.06.2009 22:15 -
Ар Нуво - изящният стил
Автор: sphinx
Категория: Изкуство
Прочетен: 26506 Коментари: 15 Гласове:
Последна промяна: 22.07.2009 17:40
Прочетен: 26506 Коментари: 15 Гласове:
3
Последна промяна: 22.07.2009 17:40
АР НУВО (art nouveau = ново изкуство) е стил в изкуството и дизайна, достигнал своя връх през 90-те години на XIX в. Нарича се още "Модерн", "Модерн Стайл" (Modern Style), "Stile Liberty" или "Виенски сецесион", а в Русия - "Щил Модерн". Названието "Ар нуво" било взаимствано от името на парижката художествена галерия Maison de l"Art Nouveau (Дом на Новото изкуство), ръководена от френския търговец Зигфрид Бинг. Там били излагани не само картини и скулптури, но също така и керамика, мебели, произведения от метал и японско изкуство. Помещенията на галерията били с индивидуален външен вид, дело на художниците и архитектите на този стил. Ар Нуво се отличавал с изобразяване на плоски, преплетени декоративни форми; любов към асиметрията; изтъкване на ръчно изработените предмети, като опозиция на фабричното производство; широка употреба на нови и често скъпи материали; внимание към детайла и изработката; отхвърляне на предишните стилове в изкуството. Характерни за Ар нуво били всевъзможните вълнообразни форми — пламъци, вълни, буйни, развяващи се стилизирани женски коси.
Изложбената сграда "Сецесион-2006" - Виена
Засилено било също присъствието на пълзящите флорални (растителни) мотиви. Балконите и еркерите се подкрепяли не само от атланти, но и от клони на дървета, изработени от камък, цимент и гипс. Растителни и животински мотиви украсявали сводовете и рамките на прозорци и врати. Много архитекти като Гауди (в Испания) утвърдили този стил на изобилна украса в архитектурния пластичен декор. Ар нуво обхванал всички форми на изкуството и дизайна: архитектура, мебелиерство, художествено стъкло, графичен дизайн, бижутерия, живопис, керамика, металопластика и художествен текстил. Така той разрушил дотогавашните разбирания за разделение на изкуствата на изящни и приложни. До края на първото десетилетие на XX век, Ар нуво бил вече разпространен из цяла Европа. Във Франция станал известен още като „стил Гимар“, по името на архитекта Ектор Гимар; в Италия – "Стиле флореале" (Style Floreale), или "стил Либерти" (Style Liberty); в Австрия – "Сецесион"; в Германия – "Югендщил" (Jugendstil = „младежки стил“); в Испания – "Каталански модернизъм" (Modernisme catala); в Англия – "New Art"; в САЩ – "Tiffany Style"; в Чехия – "Secese"; в България (също и в Русия) – "Модерн". Достигнал своя разцвет през 1900 г. през следващите две десетилетия Ар нуво преживял своя упадък и залез.
ВЕЛИКОБРИТАНИЯ - Във Великобритания Ар нуво се развил на основата на по-ранно създаденото от Уилям Морис движение „Изкуства и занаяти“, пропагандиращо ръчното майсторство в занаятите. Предаността на Морис към ръчно изработените предмети била реакция срещу долнопробните фабрични продукти, заливащи английските магазини след разрастването на Индустриалната революция. Британските "ар нуво"-дизайнери от 90-те години на XIX век споделяли възгледите на Морис и прибавили нови форми и материали, поставяйки естетическите основи на стила. Един от най-ранните примери за Ар нуво в Англия бил стол от 1882 г., чийто дизайн е дело на архитекта Артър Макмърдо. В графичните изкуства, Обри Биърдсли създал илюстрации за периодичната преса. Употребата на характерни двойни криви станали най-популярните примери за британски "ар нуво"-стил. В Глазгоу, шотландският архитект Чарлз Рени Макинтош също наложил една по-праволинейна версия на стила, която приложил в няколко сгради и тяхната мебелировка. Опростеният дизайн контрастирал с дотогавашните претрупани стилове, характерни за времето.
Обри Биърдсли
БЕЛГИЯ - В Белгия през 80-те години на XIX в. съществувала силна реакция срещу имитирането на историческите стилове. В началото на 90-те години от стила Рококо се ражда белгийското Ар нуво със своята пластика и триизмерно третиране на формите, което оставило много по-тежко впечатление от това във Франция, а орнаментът бил по-абстрактен. Архитектурата процъфтявала в работите на белгийските дизайнери Виктор Орта и Анри ван де Велде. Както Макинтош в Глазгоу, така и тези дизайнери се стремели да създадат един нов стил. Те си служели със стандартните технологии за обработване на желязо и чугун, но ги приложили в създаването на едни видимо нови форми. Орта трансформирал чугунените форми в растениевидни стъбла, завършващи с корона от преплетени ластари, преливащи се в останалите структурни елементи.
Анри ван де Велде
ФРАНЦИЯ - Във Франция стилът Ар нуво задържал популярността си най-дълго. Стилът Рококо възникнал в тази страна през XVIII в. и влиянието му върху Ар нуво било неизбежно и значително. Дизайнера Ектор Гимар проектирал входовете кам метростанцийте в Париж (1898–1901), използвайки прости метални и стъклени форми, декорирани с криволинейни металопластики. Те били особено забележителни примери за възхитителните вълнообразни натуралистични форми на Ар нуво. Всред живописците, най-известен майстор в този стил бил Анри дьо Тулуз-Лотрек. Бележитият Алфонс Муха допринесъл най-много за развитето на плакатния дизайн в стил Ар нуво. Роден в днешна Чехия, той работил в Париж като график и интериорен дизайнер. Неговите плакати въплъщавали графичния дизайн на Ар нуво със своите сложни стилизирани естествени форми, плавни криви линии и богат колорит. Всред скулпторите се открояват имената на Огюст Роден, Камий Клодел и Аристид Майол.
Ектор Гимар
Алфонс Муха
Анри дьо Тулуз-Лотрек
АВСТРИЯ - Стилистичните тенденции във Виена обаче поели в съвършено различна посока. Водени от австрийския художник Густав Климт, група млади художници и архитекти създали през 1897 г. движението Виенски Сецесион (Wiener Sezession), в знак на протест срещу установения във Виена консервативен стил. Както и своите сподвижници от Европа, творците в стил Сецесион отхвърлили вече исторически утвърдените стилове, но във Виена те изразили това отхвърляне чрез силно опростяване елементите на образите. За разлика от виещите се органични форми на Ендел и Обрист в Мюнхен, виенските художници се придържали към сдържаният геометризиран дизайн. Ото Вагнер бил една от ключовите фигури на Сецесиона. Архитект, градостроител, и преподавател в Академията по изкуства, той оказал влияние върху множество австрийски архитекти. Най-важният му обект е сградата на Пощенската спестовна каса във Виена. Вагнер бил считан за пионер на модерното виенско изкуство.
Ото Вагнер
Густав Климт
ИСПАНИЯ - Този стил бил най-добре представен от архитекта Антони Гауди, чиито работи представлявали ярко индивидуална интерпретация на идеите на Ар нуво. Една от най-известните му творби била катедралата „Светото семейство“ в Барселона (1883–1926 г.). С подчертано монументално въздействие, благодарение на високите кули (централната от построените кули е висока 170 м), сградата сякаш израства направо от земята. Фасадата била покрита с флорални мотиви, а кулите — с блестящи мозайки. В жилищната кооперация „Мила“ на алея „Грасия“ в Барселона (1906–1910 г.) Гауди създал изключителна илюзия за скала, изгладена от бавнотечащи води. Най-уникално в цялата сграда било, че нито в екстериора, нито в интериора й няма даже един прав ъгъл.
Антони Гауди
БЪЛГАРИЯ - Най-виден представител на Сецесион в България е худижникът Иван Милев. Той е един от големите майстори на темперната и акварелна техника в българското изобразително изкуство. Извънредно самобитния му декоративен стил е повлиян силно от Ар нуво, но е свързан и с народните традиции и иконописта.
Иван Милев
Стилът Ар нуво oказaл голямо влияние върху немския експресионизъм, върху сюрреализма, както и в някои отделни работи на абстрактното изкуство.
Изложбената сграда "Сецесион-2006" - Виена
Засилено било също присъствието на пълзящите флорални (растителни) мотиви. Балконите и еркерите се подкрепяли не само от атланти, но и от клони на дървета, изработени от камък, цимент и гипс. Растителни и животински мотиви украсявали сводовете и рамките на прозорци и врати. Много архитекти като Гауди (в Испания) утвърдили този стил на изобилна украса в архитектурния пластичен декор. Ар нуво обхванал всички форми на изкуството и дизайна: архитектура, мебелиерство, художествено стъкло, графичен дизайн, бижутерия, живопис, керамика, металопластика и художествен текстил. Така той разрушил дотогавашните разбирания за разделение на изкуствата на изящни и приложни. До края на първото десетилетие на XX век, Ар нуво бил вече разпространен из цяла Европа. Във Франция станал известен още като „стил Гимар“, по името на архитекта Ектор Гимар; в Италия – "Стиле флореале" (Style Floreale), или "стил Либерти" (Style Liberty); в Австрия – "Сецесион"; в Германия – "Югендщил" (Jugendstil = „младежки стил“); в Испания – "Каталански модернизъм" (Modernisme catala); в Англия – "New Art"; в САЩ – "Tiffany Style"; в Чехия – "Secese"; в България (също и в Русия) – "Модерн". Достигнал своя разцвет през 1900 г. през следващите две десетилетия Ар нуво преживял своя упадък и залез.
ВЕЛИКОБРИТАНИЯ - Във Великобритания Ар нуво се развил на основата на по-ранно създаденото от Уилям Морис движение „Изкуства и занаяти“, пропагандиращо ръчното майсторство в занаятите. Предаността на Морис към ръчно изработените предмети била реакция срещу долнопробните фабрични продукти, заливащи английските магазини след разрастването на Индустриалната революция. Британските "ар нуво"-дизайнери от 90-те години на XIX век споделяли възгледите на Морис и прибавили нови форми и материали, поставяйки естетическите основи на стила. Един от най-ранните примери за Ар нуво в Англия бил стол от 1882 г., чийто дизайн е дело на архитекта Артър Макмърдо. В графичните изкуства, Обри Биърдсли създал илюстрации за периодичната преса. Употребата на характерни двойни криви станали най-популярните примери за британски "ар нуво"-стил. В Глазгоу, шотландският архитект Чарлз Рени Макинтош също наложил една по-праволинейна версия на стила, която приложил в няколко сгради и тяхната мебелировка. Опростеният дизайн контрастирал с дотогавашните претрупани стилове, характерни за времето.
Обри Биърдсли
БЕЛГИЯ - В Белгия през 80-те години на XIX в. съществувала силна реакция срещу имитирането на историческите стилове. В началото на 90-те години от стила Рококо се ражда белгийското Ар нуво със своята пластика и триизмерно третиране на формите, което оставило много по-тежко впечатление от това във Франция, а орнаментът бил по-абстрактен. Архитектурата процъфтявала в работите на белгийските дизайнери Виктор Орта и Анри ван де Велде. Както Макинтош в Глазгоу, така и тези дизайнери се стремели да създадат един нов стил. Те си служели със стандартните технологии за обработване на желязо и чугун, но ги приложили в създаването на едни видимо нови форми. Орта трансформирал чугунените форми в растениевидни стъбла, завършващи с корона от преплетени ластари, преливащи се в останалите структурни елементи.
Анри ван де Велде
ФРАНЦИЯ - Във Франция стилът Ар нуво задържал популярността си най-дълго. Стилът Рококо възникнал в тази страна през XVIII в. и влиянието му върху Ар нуво било неизбежно и значително. Дизайнера Ектор Гимар проектирал входовете кам метростанцийте в Париж (1898–1901), използвайки прости метални и стъклени форми, декорирани с криволинейни металопластики. Те били особено забележителни примери за възхитителните вълнообразни натуралистични форми на Ар нуво. Всред живописците, най-известен майстор в този стил бил Анри дьо Тулуз-Лотрек. Бележитият Алфонс Муха допринесъл най-много за развитето на плакатния дизайн в стил Ар нуво. Роден в днешна Чехия, той работил в Париж като график и интериорен дизайнер. Неговите плакати въплъщавали графичния дизайн на Ар нуво със своите сложни стилизирани естествени форми, плавни криви линии и богат колорит. Всред скулпторите се открояват имената на Огюст Роден, Камий Клодел и Аристид Майол.
Ектор Гимар
Алфонс Муха
Анри дьо Тулуз-Лотрек
АВСТРИЯ - Стилистичните тенденции във Виена обаче поели в съвършено различна посока. Водени от австрийския художник Густав Климт, група млади художници и архитекти създали през 1897 г. движението Виенски Сецесион (Wiener Sezession), в знак на протест срещу установения във Виена консервативен стил. Както и своите сподвижници от Европа, творците в стил Сецесион отхвърлили вече исторически утвърдените стилове, но във Виена те изразили това отхвърляне чрез силно опростяване елементите на образите. За разлика от виещите се органични форми на Ендел и Обрист в Мюнхен, виенските художници се придържали към сдържаният геометризиран дизайн. Ото Вагнер бил една от ключовите фигури на Сецесиона. Архитект, градостроител, и преподавател в Академията по изкуства, той оказал влияние върху множество австрийски архитекти. Най-важният му обект е сградата на Пощенската спестовна каса във Виена. Вагнер бил считан за пионер на модерното виенско изкуство.
Ото Вагнер
Густав Климт
ИСПАНИЯ - Този стил бил най-добре представен от архитекта Антони Гауди, чиито работи представлявали ярко индивидуална интерпретация на идеите на Ар нуво. Една от най-известните му творби била катедралата „Светото семейство“ в Барселона (1883–1926 г.). С подчертано монументално въздействие, благодарение на високите кули (централната от построените кули е висока 170 м), сградата сякаш израства направо от земята. Фасадата била покрита с флорални мотиви, а кулите — с блестящи мозайки. В жилищната кооперация „Мила“ на алея „Грасия“ в Барселона (1906–1910 г.) Гауди създал изключителна илюзия за скала, изгладена от бавнотечащи води. Най-уникално в цялата сграда било, че нито в екстериора, нито в интериора й няма даже един прав ъгъл.
Антони Гауди
БЪЛГАРИЯ - Най-виден представител на Сецесион в България е худижникът Иван Милев. Той е един от големите майстори на темперната и акварелна техника в българското изобразително изкуство. Извънредно самобитния му декоративен стил е повлиян силно от Ар нуво, но е свързан и с народните традиции и иконописта.
Иван Милев
Стилът Ар нуво oказaл голямо влияние върху немския експресионизъм, върху сюрреализма, както и в някои отделни работи на абстрактното изкуство.
Срещна ли някъде фотоси от сгради на Гауди и разплитам мисълта си в приказка... Гимар е тъй "дъждовен, така изкусно е добавил изток в стъкло, че мисля ей сега ще тръгне входа на метрото под изящното чадърче на японка... А Иван Милев ... спомене ли се за него, следва повече да не се говори, а преклонено да се помълчи!!!
Достави ми удоволствие! Поздрави!
цитирайДостави ми удоволствие! Поздрави!
с огромно удоволствие! Отваряш една необятна тема. За всеки един от майсторите на сецесиона може да се напише отделен постинг. Такъв енергичен скок във всички изкуства едновременно не е наблюдаван от времето на барока. Така изчистен стилистично и така разнообразен в пластичния си език! Не случайно има силно влияние върху графичния дизайн през 60-те години. Благодаря ти, надявам се на продължение!
цитирайУдоволствието е взаимно! :) Благодаря!!! :)))
В поста, непосредствено преди частта за Иван Милев са фотосите на Гауди. ;)
цитирайВ поста, непосредствено преди частта за Иван Милев са фотосите на Гауди. ;)
И аз ти благодаря! :) Коментарът ти е много изчерпателен!!! Докато оформях материала, също си помислих, че ще трябва да направя продължение. Вероятно в близките дни. Не мисля да се разпростирам много - Муха, Климт и Гауди. Благодаря още веднъж!!! :)
цитирай... И изведнъж, очите различиха под природната и от лиани плетеница големи очертания на порта - под острите листа бръшлян, се виеха стебла, оставила ръка с длето върху дърво и скъпоценни камъни... Побутна с рамо пътникът вратата и тя разтвори гледката за чудеса... Шлифованите форми на стените преплитаха с дърветата тела, отваряха прозорците учудени очи, челата на терасите разхождаха тържествено по себе си замисленият поглед на очите ти, наметките на покривите още пазеха от кралския си цвят и достолепие... Дали наоколо не пърхат елфи?! Дали това не е от приказките оживяла страница?!... Уви, аз съм "застанала" в една пролука на виртуална страница и трудно се отлепвам от екрана, а трябва да вървя на работа...
Успешен ден! И пак благодаря! :)
цитирайУспешен ден! И пак благодаря! :)
Какво приказно послание! :) Благодаря!!! Лек и ползотворен ден! :)))
цитирайДобре, че има и такива неща за четене тука ...
Във Виена обаче съм пропуснала да видя Пощенската спестовна банка, но пък имаше други изрисувани сгради по Грабен, както и в Залцбург.
Но, ако обичаш увеличи шрифта, че не си нося лупата :)))
цитирайВъв Виена обаче съм пропуснала да видя Пощенската спестовна банка, но пък имаше други изрисувани сгради по Грабен, както и в Залцбург.
Но, ако обичаш увеличи шрифта, че не си нося лупата :)))
Радвам се, че мога да бъда полезен с нещо! :)))
Предполагам, че при следващото си отиване във Виена ще коригираш пропуска и ще видиш Пощенската спестовна каса! :))) Страхувам се, че като увелича шрифта, поста ще стане много обемист, но специално за теб, ще го направя!!! :)))
Не е лошо обаче да си носиш винаги лупата!!! :)))
цитирайПредполагам, че при следващото си отиване във Виена ще коригираш пропуска и ще видиш Пощенската спестовна каса! :))) Страхувам се, че като увелича шрифта, поста ще стане много обемист, но специално за теб, ще го направя!!! :)))
Не е лошо обаче да си носиш винаги лупата!!! :)))
Сега текста четлив ли е?
цитирайПо-добре да е обемист, отколкото труден за четене. :)
цитирайНапълно съм съгласен! :))
цитирайПочитател съм на изящната крехкост на Климт,а Гауди винаги ме е пренасял в приказките.Благодаря за минутките красота:)))
Тера и на теб благодарност,че поиска това, което исках и аз!:)))
цитирайТера и на теб благодарност,че поиска това, което исках и аз!:)))
И аз благодаря за добрите думи!!! :)
А защо трябва да чакаш "tera" да поиска това, което искаш ти?! :)))
Лека вечер! :)))
цитирайА защо трябва да чакаш "tera" да поиска това, което искаш ти?! :)))
Лека вечер! :)))
tera e свикнала, каквото не й изнася да си казва, без много-много да се притеснява .:)))
Лек ден! :)
цитирайЛек ден! :)
И много хубаво прави тази "tera", заради което й свалям шапка и я уважавам!!! :)))
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Илиян Димитров
2. Правописен речник (online)
3. Безплатно!!!
4. nikita6864
5. tili
6. min11hetep
7. Астрономически календар
8. Баш-майстора
9. Виртуални пътешествия
10. irka66
11. waterway
12. meiia
13. anian
14. 4aiotgluhar4e
15. watchtowerman
16. crusader
2. Правописен речник (online)
3. Безплатно!!!
4. nikita6864
5. tili
6. min11hetep
7. Астрономически календар
8. Баш-майстора
9. Виртуални пътешествия
10. irka66
11. waterway
12. meiia
13. anian
14. 4aiotgluhar4e
15. watchtowerman
16. crusader