През 1921 г. Александър Цанков е сред основателите на Народния сговор. Той участва в подготовката на Деветоюнския преврат през 1923 г. и след него оглавява коалиционното правителството и Демократическия сговор. При неговото управление избухват Юнското и инспирираното от Комунистическия интернационал Септемврийско въстание от 1923 г. По време на Септемврийското въстание от страна на военни, полицейски и паравоенни части (т.нар. „шпицкоманди“) са извършени зверства срещу пленени въстаници и мирно население от въстаналите райони. В потушаването на въстанието в Пиринска Македония участват и дейци на Вътрешната македонска революционна организация.[2]
В опита си да се справи с „болшевистко-комунистическата опасност“, през януари 1924 г. правителството прокарва Закон за защита на държавата, с който се обявяват за незаконни всички организации, които си поставят за цел насилствено вземане на властта.[3] През април същата година с решение на Върховния касационен съд са разтурени БКП и свързаните с нея Партия на труда, Общ работнически синдикален съюз и Български комунистически младежки съюз.
През 1925 г. от крайно настроени дейци на БКП е извършен атентатът в църквата Света Неделя. Тези терористични събития от непознат тогава за света мащаб са последвани от репресивни мерки от страна на правителството, включващи масови убийства без съд и присъда на комунисти и други политически опоненти. По време на априлските събития през 1925 г. след атентата в черквата "Св. Неделя" правителството погазва гражданските свободи и започва репресии срещу политическите си опоненти и някои от противопоставящите му се интелектуалци. От агенти на властта са извършени многобройни среднощни отвличания, изтезания и убийства, някои от които направо на улицата. Повечето от тези деяния не са признати от правителството, то ги приписва на така наречените „неотговорни фактори“. Всъщност, „неотговорните фактори“ представляват екзекуторски групи запасни офицери, полицаи и дейци на ВМРО, от които най-известна е тази на кап. Кочо Стоянов и капитан Цвятко Николов-Черния капитан. Групите действат по пряката заповед на генерал Иван Вълков.[4] Ползват се с подкрепата на правителството — използват за убийствата сградите на Обществена безопасност, военни поделения, полицейски участъци, за хайките ползват инвентар на държавно финансиране. За погребването на труповете в Илиянския форт се използват редови военнослужещи. Сред жертвите на „белия терор“ са и дейците на изкуството Гео Милев, Сергей Румянцев, Христо Ясенов, Йосиф Хербст.
И точно тия, толкова „богоугодни” люде, начело с т. нар. проф. Александър Цанков, един пълен изрод, по нареждане на някои от които Александър Стамболийски, законно избран министър-председател на България е измъчван и зверски убит, а главата му- отрязана и изпратена на поръчителите в торба, … видите ли пострадали от „атентат”… докато се молели, мирно и почтено, вярващите престъпници. За какво и на кого?
Хайде стига крокодилски сълзи… не плача за крокодили.
16.04.2010 23:26
Хубав ден ти желая и ще продължим разговора довечера...
Шо се касае до мероприятието - аз го подкрепям, Бог да прости жертвите на тероризма, на който и да е тероризъм, на каквото и да е насилие без съд!
17.04.2010 10:12
17.04.2010 10:44
mail2mail@abv.bg
Ако желаете, на Вашеразположение съм.
Аз, простете, не одобрявам насилието и над виновни.
Хубав ден ти желая и ще продължим разговора довечера...
Шо се касае до мероприятието - аз го подкрепям, Бог да прости жертвите на тероризма, на който и да е тероризъм, на каквото и да е насилие без съд!
Стамболийски е бил същия изрод като колегите си от другите партии - свидетелства и документи много, но под сурдинка..или избирателно , на когото са удобни в дадени обстоятелства
17.04.2010 11:57
Ще ти взривя жената и детето да ти гледам мръсните крокодилски сълзи - шибаняк!
Всеки лайнар вече блогове взе да си прави, тоалетни нямате ли си бе чикии бездарни!
17.04.2010 12:21
17.04.2010 12:27
17.04.2010 12:29
17.04.2010 12:40
17.04.2010 12:44
17.04.2010 12:50
17.04.2010 12:55
17.04.2010 12:59
Чудно ми е също какъв терор е прилаган... Поне аз не съм чувал за такива неща от бабите и дядовците ми - точно обратното. По горите тръгва цялата необразована и мързелива сган, която предпочита да краде и да взривява пред това да обработва земя и да гледа добитък... За мен комунистите са и ще си останат най-долното съсловие в историята ни - 45 години сме били управлявани от безумно нагли, мързеливи и извратени престъпници!
Само мога да кажа, че съжалявам, че не бяха избити до крак 90-та а им се позволи да се преструкторират и да продължат да лъжат и крадат под всякакви форми...
17.04.2010 13:03
17.04.2010 13:08
17.04.2010 13:11
Снежана Димитрова
17.04.2010 13:14
Цанков, Вълков и пр., които ви измитат от обществения живот с терор, са аджамии. След това, след Ляпчев, идват прорфесионалисти като Гешев, които ви доразбиват, воглаве пак с платените съветски агенти-диверсанти, ИЗЦЯЛО В СЪОТВЕТСТВИЕ СЪС ЗАКОНА. ЕТО ТОВА ТРЯБВА ЗА ВАС. КОГАТО НЯМА ГЕШЕВ, РАБОТА ВЪРШАТ И ЦАНКОВ, Вълков, и пр. Но, стават убийци. В съвремието това правят хора като Пиночет. Лошо е, но НЕ Е ПО-ЛОШО ОТ КОМУНИЗМА, ГНИДИ ЧЕРВЕНИ ЛИЦЕМЕРНИ. МРЪСНИ НЕНАСИТНИ УБИЙЦИ, КОИТО ПОКВАРИХТЕ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД И ИМАТЕ ДЗУРЛА ДА РЕВЕТЕ И ДО ДНЕС.
17.04.2010 13:25
Несвястна червена твар, ами самите ваши, червени "историци", агенти на ДС, наскоро признаха чудовищния факт, че под турско българите са били по-добре, отколкото под официалната червена власт допреди години, за днес за не говорим. Самите ваши гадини-4учени" го признават. А, ако неграмотната ти грухтяща дзурла успее да прочете Г.С. Раковски и Кръстьо Раковски - съветския, от техните писания е ясно същото - че от руско-съветското иго по-лошо няма, даже и под турско.
А сега, червена твар, 300-те мизерни лева кой ги "дава" на хората, а? Вашите синове - убийци и пладнешки разбойници, червените "бизнесмени", дето не могат да си сметнат заграбеното от нас, работещите.
Гад червена, ненаситна.
17.04.2010 13:25
Очаквам ВАШИЯТ коментар "ДРУГАРЮ" блогър PONTIS.
17.04.2010 13:54
Моля да извините анонимността ми.Трява да видя как се извършва регистрацията тук. Сега бих направил следния исторически паралел.На 15 юли 1920 година в битката край Варшава Полската войска под командването на Юзеф Пилсудски побеждава Червената армия. Това е в стратегията за износ на Революция, характерна за тогавашния РСФСР.Последвалите масови бунтове, наречени въстания, са пряк удар върху тогавашната ни държавна структура.И до голяма степен инспирирани от Съветите.При разседванията са доказани вкарването на агенти и пари.Държавата е трябвало да се защити.
17.04.2010 13:55
ТО Е ЯСНО ПОСЛЕДНОТО ИЗРЕЧЕНИЕ --- КОИТО СИ ПОСТАВЯТ ЗА ЦЕЛ...... ЕСТЕСТВЕНО ЧЕ ТОВА Е ДОБАВЕНО ЗА ДА МОГАТ ДА ЗАБРАНЯТ КОЯТО ПАРТИЯ СИ ПОИСКАТ, КОЕТО И ПРАВЯТ, ЗАЩОТО АКО ПРОЧЕТЕТЕ ПОСЛЕ ЦЕЛИТЕ И ИДЕИТЕ НА ТОГАВА ЗАБРАНЕНАТА ПАРТИЯ, НИКЪДЕ НЯМА ДА ВИДИТЕ НАСИЛСТВЕНО ЗАВЗЕМАНЕ НА ДЪРЖАВНАТА ВЛАСТ. МНОГО МИ Е ЧУДНО ВИЕ КАКВО ВИЖДАТЕ В ТОЗИ ТЕКСТ
17.04.2010 13:58
17.04.2010 13:58
17.04.2010 14:03
Не прекалявайте с партийно ангажираните поети и писатели. Някой може ли да посочи други техни произведения?
Как не можахте да разберете един прост факт. България е разделена и в състояние на гражданска война /явна и тиха/ от тогава. И всичко това, само и единствено в интерес на Русия.Когато се помирим и се обединим, няма кой да ни спре в развитието ни напред и нагоре.
Никой обаче не отрича правото на народа да се противопостави, включително и чрез насилие на власт, която е дошла на власт чрез погазване на закона и чрез насилие и престъпления. Защото никой не може да черпи права от собственото си противоправно поведение, съответно престъпление. Каквито и закони да си приеме след това. Историята е един процес от взаимно-свързани събития, както и правото.
17.04.2010 14:04
Хайде, червена пропаганда, разбирам - но чак такива глупости да се пишат.
Впрочем, да не забравяме, че е взривена ЦЪРКВА. Същият Божи храм, в какъвто сега по Великден се молят наследниците на тогавашните комунисти.
Съгласен съм за "крокодилските сълзи", но хайде да не ги леем за терористи (поне).
Timur&commandos
17.04.2010 14:21
17.04.2010 14:22
В случая отново е задействан механизма на "Реципрочното възмездие". Моя дядо(морски капитан) е бил инквизиран безмилостно след 23 година, разболява се и умира, оставяйки 6 деца.
17.04.2010 14:26
17.04.2010 14:30
17.04.2010 14:48
Уаууу, да наречете един атентат "атентат", а отбелязването на смъртта на толкова невинни хора, загинали в него "крокодилски сълзи" - това не било оправдаване на тероризма, а "изследване" и "коментиране" ? На базата на подобна видиотена предразсъдъчност - какво ли изследване би се получило?
17.04.2010 15:00
Общи приказки. Както често се случва - използват се за да прикрият неспособност да се отговори по същество на опонент. А в случая - може би и гузна съвест, ако има такава.
Жалка история......
17.04.2010 15:12
17.04.2010 15:14
Да живее!
Да се помни!
Да се носи славата му!
Това е било едно богоугодно и народополезно дело!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Антон Старшимиров е казал за главорезите - "Клаха народа, както и турчин не го е клал"
За главатарите на злодейската тирания, измъчвала и тероризирала собствения си народ, наказанието може да е само едно - смърт, смърт, и пак смърт!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Затова - нека да живее, да се помни, да се носи славата на справедливия гняв и отпор!
Да се знае, да се помни! Да се помни завета - че има и възмездие!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
17.04.2010 15:18
zatova neka si se radvame na stanishef i da namigame na borisof-tezi i dvamata sa kutreta v sravnenie s towa koeto sa vrseli stamboliiski i cankof., no i 4etrimata da im ebat maikite tea deto iskat pove4e spravedlivost. az sam ok dori kogato sym gladen zastoto polzvam specialna formula za otslabvane-donesoha mi e ot imerika i se kazva krizata iska da si silen zatova otslabvai na kg
17.04.2010 15:18
Другарю комунист, бихте ли посочили конкретните примери за "дивашки и сляп антикомунизъм" в тази тема?
Защото лично аз, а и повечето опоненти, просто отхвърляме едно неприемливо твърдение на блогъра - че случката от 1925-а е "атентат" и че са пострадали само политически лица, а не и маса от абсолютно невинни хора. Разбирам, че в идеологията на Вашата Партия избиването на опонентите е благородно дело, но убийствата на невинни - и тях ли трябва да пренебрегнем, че да умиротоврим страстите си?
17.04.2010 15:30
"Антон Старшимиров е казал за главорезите - "Клаха народа, както и турчин не го е клал""
Уви, другарю, по стар навин не цитирате правилно написаното от Антон Страшимиров. Лъжете, простичко казано.
Оригиналът гласи:
“Едните излъгаха народа, а после избягаха, а другите го клаха така, както и турчин не го е клал.”
Смисълът е доста по-различен, не мислите ли? И в кюпа на виновниците за уникалното клане през 23-а се оказват не само фашистите, но и едни лъжци. които много приличат на Вас. Защото и те са комунисти, само че - "ръководителите" на въстанието, които часове след избухването му бягат геройски през границите на Родината.
Да се лъже, другарю, не е хубаво! Не Ви ли го казаха в училище?
17.04.2010 15:52
На 14 април 1925 г. в Арабаконашкия проход автомобилът на Царя е нападнат. Убити са двама от придружаващите го. Само два дни по-късно, в катедралата "Света Неделя", е извършен атентат, целящ да убие държавния глава и правителството. Закъснението на Царя, отишъл на погребението на загиналия при атентата до Арабаконак ловец, му спасява живота."... Не е ли странен и още един факт: "С изключителни дипломатически маневри Цар Борис запазва неутралитет. Стремежът му България да остане мирен оазис сред бушуващия конфликт е осъществен възможно най-дълго. След като неколкократно отклонява натиска на Германия за влизане в Тристранния пакт, на 1 март 1941 г. България е принудена да се присъедини към него. На дунавския бряг е разположена армията на фелдмаршал фон Лист. Хитлер казва: "По-добре да влезем като съюзници, защото така или иначе ще влезем!". Въпреки това България е единственият участник в Оста, който запазва дипломатически отношения със СССР и не влиза в бойни действия." ... Цитирам тези текстове за да ви насоча вниманието, че подбудителите за атентата, лично за мен, не са комунистите... Снежана Димитрова
И защо отмъщението не може да бъде справедливо.
И понеже някои са "жадни" за още история, ще ви предложа още малко, за да помислите: именно диващините и държавният терор (който е много по-страшен от инцидентния) създадоха предпоставките за бъдещото комунистическо управление на България. Така както всяко предишно управление създава предпоставките за следващото. Затова - не се учудвайте на превратностите на историята.
17.04.2010 16:05
И защо отмъщението не може да бъде справедливо. "
Не виждате, защото не можете да видите. Така както не сте в състояние да схванете, че отмъщение, при което се избиват и стотици напълно невинни хора, никога не може да бъде определено като "справедливо", защото е върховна проява на човешка низост.....
17.04.2010 16:19
Никого. Особено оня, който в стремежа си да оригиналничи на всяка цена, нарича отбелязването на паметта на невиннозагиналите при атентата "крокодилски сълзи".
Апропо- подобно отношение към човешката трагедия и паметта за нея също е изключително низко.....
17.04.2010 16:28
ГИНОЦИД,КОЙТО СА ИЗВЪРШВАЛИ!В ПОЛША,КАТИН-22000-ЖЕРТВИ,В КАМБОНДЖА-УБИВАХА С КИРКИ,ЗА ДАНЕ ХАБЯТ КУРШУМИТЕ,В РУСИЯ-40-МЛН.ЖЕРТВИ НА ГРАЖДАНСКАТА ВОЙНА И КОЛЕКТИВИЗАЦИЯТА,В БЪЛГАРИЯ-220-ХИЛ.ЖЕРТВИ НА НАРОДЕН СЪД,УБИТИ И РЕПРЕСИРАНИ!!!!....НАВСЯКЪДЕ КРЪВ И НАСИЛИЕ-ТОВА Е КОМУНИЗМА!!!!ГРАНИЦИТЕ... ОПАСАНИ С БОДЛИВА ТЕЛ И ТОК,КАТО В ОГРОМЕН-НАЦИОНАЛЕН, КОНЦ-СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ ЛАГЕР!!!
ТОВА ЛИ ЖАЛИТЕ ,МРЪСНИЦИ ЧЕРВЕНИ???!
17.04.2010 16:33
17.04.2010 16:35
СВИНЯТА ЧЕРВЕНА ,КОЯТО ГО ВЕЛИЧАЕ....ЗАСЛУЖАВА ОЛОВО В МОЗЪКА!
АКО ПРОДЪЛЖАВАШ ТАКА,ЩЕ СИ ГО ПОЛУЧИШ "ДРУГАРЧЕ"!
В сега действащата Конституция на РБ, това е член 11, ал.4 - прочети я !
17.04.2010 16:42
Не, това не е истината!
Истината е, че за пореден път си позволявате в един недопустимо арогантен стил да определяте какво точно означава скръбта на хора, които жалят за загиналите си роднини в този атентат. И си въобразявате, че голословните Ви обвинения в лицемерие могат да бъдат аргумент....
Но да величаеш убийци като Александър Цанков като светци си е просто лицемерие.
И отново на "алчните" за знание анонимни: Трупът на поета Гео Милев е идентифициран в общ гроб, "изкопан" и нафрашкан с трупове през 1925 година, 15 години преди Катин. Убийствата без съд и присъда и общите гробове не са "привилегия" на комунистите. А това, което превръща всички подобни в убийци. Защото е факт, че българската държава се е управлявала от убийци не само 60 години.
Очаквам ВАШИЯТ коментар "ДРУГАРЮ" блогър PONTIS.
Тъпако еднополюсен, в коя конституция има закон, който толерира насилствено сваляне на законно избраната власт?
17.04.2010 17:04
Любимата ти партия беше направила списък с "разрешените автори". Много писатели и поети бяха изхвърлени от него и по тази причина, непознати.За разлита от тебе, мога да те ударя със стихосбирки от комунисти, издавани преди 9 септември.Но разбира се, ти ще оправдаеш избиването на интелигенцията, нали? Да си чувал, че Христо Измирлиев /Смирненски/ има брат? А да си чел нещо от него?Ако ще си мерим прочетеното, давай. Но при едно условие. За всеки непознат на тебе автор - 10 лева.Художници-също.Готов съм, както се досещаш.
http://vhod.awardspace.com/index.php?lng=bg
17.04.2010 17:11
Но да величаеш убийци като Александър Цанков като светци си е просто лицемерие.
В тпичен стил Вие си позволявате да обвиняватете скърбящите за загиналите невинни свои роднини във "величаене" на един спорен политик. Това е наглост, защото скръбта изключва подобни изяви. И защото се опитвате да фалшифицирате същността на едно тъжно честване.
А неговият изконен смисъл е пределно ясен - нацията отдава своята почит към душите на невиннопогубените. Всичко останало е недостойна политическа употреба на паметта на тези хора. И гавра с чувствата на живите им роднини, които пазят спомена за тях.
Това е същността на примитивните Ви упражнения в словоблудство тук!
17.04.2010 17:12
17.04.2010 17:15
Съжалявам най-искрено, ако съм наранил който и да е от техните скърбящи близки.
17.04.2010 17:18
Но да величаеш убийци като Александър Цанков като светци си е просто лицемерие.
В тпичен стил Вие си позволявате да обвиняватете скърбящите за загиналите невинни свои роднини във "величаене" на един спорен политик. Това е наглост, защото скръбта изключва подобни изяви. И защото се опитвате да фалшифицирате същността на едно тъжно честване.
А неговият изконен смисъл е пределно ясен - нацията отдава своята почит към душите на невиннопогубените. Всичко останало е недостойна политическа употреба на паметта на тези хора. И гавра с чувствата на живите им роднини, които пазят спомена за тях.
Това е същността на примитивните Ви упражнения в словоблудство тук!
Темата е актуална тези дни. Бихте ли направил справка за какво е осъден и разстрелян от "Народния съд" доц. Марко Марков? Чета, че сте юрист, проверете.
Лошото е ,че последните 60 години еднополюсния модел само търпи метаморфоза, за да не го разконспирират тъпаците.
Скоро ще се разбере и от слепите...
17.04.2010 17:29
След само това изречение всичко друго "олеква".А не би било лошо и сега да имаше едни "команди" на запасни,то други не останаха,офицери и да ги видиме разните маджовци,маргиновци,докторовци,октоподовци,нагли,магли и т.н.Не знам какви лоши работи са ставали преди,но знам,че през 30те сме били между най-силните икономически държави на Европа!И както разправяше дядото на мой добър приятел,дошъл в София от село Сиришник заедно с Г.Димитров и станал обущар: той(Г.Димитров) не му се работеше и затова се захвана комунист да става!
17.04.2010 17:46
17.04.2010 17:47
Тази публикация, която се мъчи да оправдае атентаторите на най-кървавия до тогава в света атентат, при който загиват стотици невинни хора, в това число жени и деца е кощунствена.Още по-лошо е,че авторът дори не осъзнава това и се опитва да се оправдава.Това било видите ли справедливо отмъщение заради септемврийският метеж през 1923г.Тогава едни селяни, подкокоросвани от международни комунистически терористи се вдигат срещу властта, и в проведените битки загиват хора и от двете страни.Загиват много полицаи и други служители на реда и хора от адмитистрацията.Комунистите за това,че са избили хиляди полицаи преди 9.9.1944г. мълчат.Реват само за своите жертви.
Превратът на 9 юни 1925 г. сваля едно самозабравило се правителство на Стамболийски, което е настроило срещу себе си всички слоева на населението на България с изключение на селяните, в това число и комунистите.Превратът веднага се одобрява от великите сили в Европа.Той е безкръвен.Убийството на Стамболов се извършва от ВМРО, които не участват в преврата но са издали смъртната присъда на Стамболийски заради предателството на българските интереси в Македония.Не бива за това да се обвиняват военните.Самият Цанков не е участвал в преврата, а наготово е сложен от военните за министър председател ,заедно с подбраните и одобрени от военните министри.Така,че Цанков не е никакъв "кръволок" както го изкарват комунистическите историци.Напротив, Цанков е убеден демократ и след преврата от 9 юни 1923 г. до 19 май 1934 г. в България се установява една от най-добрите демокрации в Европа.Този период е най-добрия за България и демокрацията е било най-пълнокръвна, защото цар Борис е бил още млад и не се е намесвал в политиката , както е провил баща му след Стамболов и той самия след 1934 г.
Петър
17.04.2010 17:48
17.04.2010 17:48
Съжалявам най-искрено, ако съм наранил който и да е от техните скърбящи близки.
Е, макар и с известно закъзнение - казахте онова, с което трябваше да започнете. Благодаря Ви!
Последното, което бих написал тук, в качеството си на човек, в чийто род има двама невиннозагинали, е следното: не е проява на достойнство и здрав разум в дните на един траурен спомен да се възраждат с подобна страст политически спорове, които са довеждали в миналото до братоубийства. Визирам и двете спорещи страни - в подобни спорове не може да има победител, докато те остават единствено на теснопартийните си позиции! Единствената полза би се получила само ако ВСИЧКИ осъзнаем едно - трябва да осъдим единодушно насилието / и ляво, и дясно/ във ВСИЧКИТЕ му незаконни форми, да простим на нашите предци това, че са го допускали и да кажем най-вече "Бог да прости душите на всички жертви на това насилие!". Повтарям - без оглед на цвят и партия! Само ако постигнем това ниво на мислене, ще успеем да зачеркнем окончателно старите вражди, които са съсипвали и съсипват България!
Защото една е безспорно - каквито и да сме в политическите си ориентации, България и българите трябва да стоят над всичко! В траурни дни тази истина трябва да звучи особено чисто, да ни кара да си прощаваме, а не като днес - да се самоизяждаме пред гробовете на предците си.....
Мир на праха им!
Лек ден и личен успех на всички сънародници !
Оно им го върнаха тъпкано, но някой от най-винивните като Цанков успяха да се измънкат в Аржентина.
Та не се заканвай анонимно и не плаши жабите у гьоло. Защото понеже и тн.
Насилието е лошо нещо. Насилника трабва да се накаже, унищожи ако трябва. Но да използуваш един атентат, за да ликвидираш 10 пъти повече абсолютно невинни, виновни само за това, че не те харесват и не са съгласни с твоята политика е престъпление срещу човечеството.
А точно това са направиили Цанков, Вълков и гадовете от Военния съюз.
17.04.2010 17:57
17.04.2010 18:06
Привидно набожен, против комунизма,
не толкова умен, но със харизма,
в нета отдавна е седнал на клона,
на сините духом е станал икона.
Надежда на тъжни, сини момчета,
чиято идея отдавна закрета.
Заблуда наивна, която изпуши,
дори в парламента са няколко души.
Дребнави, свадливи, но депутати.
Всичко друго, но не демократи.
Не спират да плюят ни в делник, ни в празник,
пиявици дребни на чуждия задник.
Без ясна мисъл, без електорат,
уж крачат напред, но гледат назад.
В другите винаги търсят вината.
Вината е обща, не бъркай в лайната!
Е, давайте драги! Ровете с копита!
В бъдеще никой няма да пита,
дали някога, някой е съскал от бяс.
Сигурно умните, ще минат без вас.
17.04.2010 18:09
Цанков има големи заслуги за отблъскване на болшевишката агресия, която прави отчаен опит в държавите , изгубили ПСВ през 1923 г. да предизвика безредици , които да прерастнат в болшевишка революция и да завземат по този начин властта.Подобни събития и метежи стават по същото време в Германия и Унгария, където дори за кратко вземат властта, но след кратка гражданска война отстъпват.
Цанков не е имал контрол над военното министерство, което се е командвало от военните, начело с ген. Вълков , но задкулисно от небезизвестните Дамян Велчев и Кимон Георгиев, същите, които правят превратите през 1934 г. и на 9.9 1944г.Ако при справянето със септемврийските метежи е имало някъде несимитрични действия от страна на властите, за това могат да се винят точно същите Кимон Георгиев и Дамян Велчев, които поставят на власт комунистите през 9.9.1944г.Между впрочем, причината Цанков да си подаде оставката в края на 1925 г. е именно несъгласие с военните и претенции да контролира военното министерство.Но в последствие е бил дълги години председател на народното събрание почти до 1933 г.
За българската история преврата на 9 юни трябва да се разглежда като положителен факт, защото ако Стамболийски беше останал на власт, вероятността да се въведе диктатура подобна на тази на Мусолини щеше да е голяма.Така,че преврата на 9 юни 1923 г е антифашистки в смисъл ,че е предотвратил идването на режим, подобен на този в Италия.
17.04.2010 18:10
17.04.2010 18:17
Но вие станахте крокодил. Неясно за кого плачете. За всеобщото човешко право или за всеобхватното право на комунистите да раздават и лишават..
17.04.2010 18:20
Петър
17.04.2010 18:31
Цанков има големи заслуги за отблъскване на болшевишката агресия, която прави отчаен опит в държавите , изгубили ПСВ през 1923 г. да предизвика безредици , които да прерастнат в болшевишка революция и да завземат по този начин властта.Подобни събития и метежи стават по същото време в Германия и Унгария, където дори за кратко вземат властта, но след кратка гражданска война отстъпват.
Цанков не е имал контрол над военното министерство, което се е командвало от военните, начело с ген. Вълков , но задкулисно от небезизвестните Дамян Велчев и Кимон Георгиев, същите, които правят превратите през 1934 г. и на 9.9 1944г.Ако при справянето със септемврийските метежи е имало някъде несимитрични действия от страна на властите, за това могат да се винят точно същите Кимон Георгиев и Дамян Велчев, които поставят на власт комунистите през 9.9.1944г.Между впрочем, причината Цанков да си подаде оставката в края на 1925 г. е именно несъгласие с военните и претенции да контролира военното министерство.Но в последствие е бил дълги години председател на народното събрание почти до 1933 г.
За българската история преврата на 9 юни трябва да се разглежда като положителен факт, защото ако Стамболийски беше останал на власт, вероятността да се въведе диктатура подобна на тази на Мусолини щеше да е голяма.Така,че преврата на 9 юни 1923 г е антифашистки в смисъл ,че е предотвратил идването на режим, подобен на този в Италия.
Много добър пример! С две думи, Кимон Георгиев и Дамян Велчев, които са участвали в превратите на 9 юни 1923г. и 19 май 1934г., са най-активни участници в "преврата" на 9 септември 1944г. Тогава за какви комунисти става дума? Става дума за най-обикновени плебеи-гастрольори, които винаги искат да управляват. Нищо ново под слънцето българско. А после от кого вземат пример настоящите политици-гастрольори като Марио Тагарински, Димитър Абаджиев и Николай Младенов ...
17.04.2010 19:13
Петър
17.04.2010 19:52
ЗАНАМ КАК АРЕСТУВАХА И ИЗЧЕЗВАХА ХОРА!СЛУШАЛ СЪМ,КАКВО Е СТАВАЛО В КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ ЛАГЕРИ И ЗНАМ ОТ МОИ БЛИЗКИ ,ЗА ЗВЕРСТВАТА НА КОМУНИСТИТЕ!...ТУК РАЗНИ ТЪПАЦИ И НЕГОДНИЦИ,СЕ ОПИТВАТ ДА СКРИЯТ КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ ,ЗАД НЯКЯКВИ МЪГЛЯВИ ИДЕИ...ДАЖЕ СЕ ПРАВЯТ НА ПОЕТИ!!!....НЯМА ДА ВИ МИНАТ ЛЪЖИТЕ!!!!!!!!!!!!!!!!
ИСТИНАТА Е ,ЧЕ ВИЕ,"ДРУГАРИТЕ" СЕ ИНТЕРЕСУВАТЕ ,САМО ОТ ПАРИТЕ И ИМОТИТЕ НА ХОРАТА-ТОВА Е ЦЯЛАТА ВИ ИДЕОЛОГИЯ!!!!ИДЕОЛОГИЯ НА ГРАБИТЕЛИ И ЕКСПРОПРИАТОРИ!!!!!ДРУГОТО Е ДИМКИ ЗА НАИВНИЦИ!!!
ТЕЖКО ,НА ТОЗИ ,КОЙТО ВИ ПОВЯРВА......ТАКИВА НЕ ОЖИВЯВАТ!!!!
С "ДРУГАРИТЕ"....ТРЯБВА ДА СЕ ВОЮВА-ТВЪРДО И БЕЗКОМПРОМИСНО ДО ПЪЛНАТА ИМ ЛИКВИДАЦИЯ!!!ТЕ СА ВРЕДНИ ЗА ЦИВИЛИЗОВАНИЯ СВЯТ!!!
Кои са по-добри: орките, удушили Йосиф Хербст, Гео Милев и т.н., по причина най-вече че споменатите са били "интелигенти" - т.е. нещо либерално, евентуално ляво, говорещо каквото мисли и във всеки случай по-умно от подпоручик, сиреч съмнително - или пък са по-добри тролите, пребили с камъни Данаил Крапчев по приблизително същите причини, само със замяна на "ляво" с "дясно" и "подпоручик" с "маркс-ленинец"? Кои са по-лоши?
Ще си позволя да добавя и нещо малко встрани ( но само на пръв поглед ) от темата. В Царството след 1941 и в Народната Република след 1947-48 е можело да дойдат и да те приберат с черната камионетка съответно орките или тролите заради едно и също нещо: задето слушаш Радио Би Би Си. Ето възможния отговор на проблемите. Трябвало е да слушаме само Би Би Си през цялото време, а не орките, нито тролите.
17.04.2010 20:24
Как няма да ги избиват ,като са правили точно това,което комунистите правят
в момента....грабили са и са си разпределяли чуждите имоти/на по-богатите/по селата и градовете,по времето но Ал.Стамболийски!!!Бъркали са безконтролно в бюджета на Държавата и Банките!Кой ще им търпи тогава, зулумите,след като,земята и имота са били всичко,най-ценно и основно средство за препитание? ....Проверете фактите ,за управлението на земеделците,по времето на Стамболийски и ще се убедите!Тогава обаче, е имало здрав морал и силни хора,затова и отмъщението е било жестоко!!!!Нашите комунисти се отърваха евтино на 10.11.89-г.....макар,че все се бяха усрали от страх...!!! ха-ха хаааа....
Обаче наши си, български камъни!!! :)))))))
Шегата настрана, обаче тези дни си говорихме с един стар приятел ( офицерски и фабрикантски потомък, между другото ) и стана дума, че едно време се случваше да ни викат "фашисти", а пък в наши дни понякога ни наричат "комунисти". Това както и да е, но странното е, че понякога го правят едни и същи хора. Още по-странното е, че ние и преди, и сега си приказвахме общо взето едни и същи неща :)))))))
17.04.2010 21:22
Обаче наши си, български камъни!!! :)))))))
Шегата настрана, обаче тези дни си говорихме с един стар приятел ( офицерски и фабрикантски потомък, между другото ) и стана дума, че едно време се случваше да ни викат "фашисти", а пък в наши дни понякога ни наричат "комунисти". Това както и да е, но странното е, че понякога го правят едни и същи хора. Още по-странното е, че ние и преди, и сега си приказвахме общо взето едни и същи неща :)))))))
От още една, бита с камъни... Някой ден ще пусна пост за дядо ми - слушал ВВС преди и след 9-ти : )...
Разбира се, за репресиите си прав. Да се избиват интелектуалци по силата на някакъв нескопосан закон е също толкова отвратително.
Постингът е въпрос на гледна точка. И аз не го защищавам. Друго ми е мнението за Цанков. Цанков стопира за дълго време тенденцията към насилие в редовете на комунистите. В мемоарите му има достатъчно опорни точки за мотивацията му.
А за политическите фигури съдим по написаното, но и по спомените на предците ни. Аз не съм историк... Не участвам в исторически спорове, където нямам достатъчно познания. Защото гледната точка се изкривява и от липсата на достатъчно познания, не само от емоцията. Но не можем да искаме от хората да са историци, за да имат точен поглед. А дали нашият е точен? Е, затова е диалогът, а не взаимното ръфане, което виждам тук... Затова по-добре, напиши нещо по темата, уверена съм, че ще го направиш добре!
Обаче наши си, български камъни!!! :)))))))
Шегата настрана, обаче тези дни си говорихме с един стар приятел ( офицерски и фабрикантски потомък, между другото ) и стана дума, че едно време се случваше да ни викат "фашисти", а пък в наши дни понякога ни наричат "комунисти". Това както и да е, но странното е, че понякога го правят едни и същи хора. Още по-странното е, че ние и преди, и сега си приказвахме общо взето едни и същи неща :)))))))
В градината си
камъните
хвърляни
заравям.
Вода им нося,
чакам стръкче...
Нада, 1991 г.
Поздрави!
18.04.2010 11:27
но моят прочит на постинга е че във война (в пряк и преносен смисъл) винаги има ответен удар...има цивилни жертваи, има приятелски огън.
и добавям проблемът в днешна БГ е че се стреля малко. ние чакаме чудотворци, а не се борим за живота си и правата си.
Сн С
Спомнете си как руските евреи-хазари, начело с Бланк (Ленин) заляха пак със сярна киселина, избитото от тях царско семейство. Навсякъде почерка е един и същ.
Царят евреин Борис пък закъснял за опелото, точно колкото да избегне атентата ! Вие вярвате ли на тази басня ?! Убити са само тези, които е трябвало да бъдат убити. Защото пак по идея на Фридман са пращани фалшиви покани да участват в опелото, от името на Съюза на запасните офицери. По списък на евреите.
При разпитите, заловения после Фридман се изпуснал че атентаторите са били финансирани "през Виена". Спомнете си по онова време, има ли банка във Виена, която да не е била еврейска !
18.04.2010 19:52
Поздрави pontis за възпитанието ти и вниманието ти към тях ) Аз не бих ги изтърпяла ))
Постингът е въпрос на гледна точка.
Несъмнено. Но когато опре до тия работи, не мога да бъда друг освен рязък. Затова и обикновено се придържам към по-старата история.